Logo  Driftking

Driftking goes D1GP (deel 2)

Zaterdag; De grote dag van de kwalificatie!
Bij aankomst op het circuit al een flinke rij wachtenden voor de ingang, maar wij konden gelukkig zo doorrijden. De eerste rijdersbriefing was al om 8 uur, en hierna was het weer een half uur vrije training.
 
Paul ging nu lekker met de nieuwe aandrijfassen! De moeilijkheid zit hem in de snelheid (max entryspeed was 184 km/h!!), het feit dat je een blinde bocht ingaat, en dan ook nog eens geen foutje mag maken; raak je met die snelheid van de baan dan zit je meteen inde vangrails (het circuit wordt tegengesteld gedrift, dus kloppen de vangrails niet). Dan zit er na de transitie voor de 2e bocht ook nog een dip in de baan, waardoor je makkelijk spint.
 
Het eerste stuk had Paul vrij vlot door, en in zijn 4 in de rev-limiter kwam-ie de bocht om, het stuk na de transitie ging moeizamer; een paar keer gespint door de dip, een keertje ‘teruggeschakeld’ naar 5 ipv naar 3.
 
Robbie is helemaal goed met schakelen; die is gewend met een Hollinger sequentiële bak te rijden, dus schakelt-ie nogal eens zonder koppeling, en het terugschakelen naar 3 is ook al een paar keer naar z’n 1 gegaan……. Hij heeft nu een 3.2 motor ipv een 3.0, door het vele overtoeren heeft-ie ff zijn drijfstangen wat langer gemaakt…..
 
De derde run van Paul ging lekker, maar nog niet echt consistent deze training.ook iets te veel met links bijgeremd af en toe; dus 2 nieuwe voorbanden erop. De oude voorbanden konden mooi tijdens de volgende training opgemaakt worden.
 
De tweede trainingssessie ging alweer een stuk beter en Paul had alweer een setje Yokohama’s erdoorheen. Qua rook is Paul zeker de beste van de 3,en begint nu het vertrouwen en gevoel met de auto te krijgen.Van ‘kijken of ik hem in de drift kan houden en het parcours kan afmaken’ begint het op ‘zorgen dat ik de auto op de juiste plaats langs de clipping-points stuur’ te lijken. Mike ging het ook nog ff een keertje met een lekke voorband proberen (was geen succes en een velg naar de klote).
 
Na deze sessie was het tijd voor een briefing, en daarna de qualificatie. Van de 45 deelnemers gaan er 32 door naar de zondag, die dan weer moeten kwalificeren voor de top-16. Team Vertex zat in de laatste qualificatiegroep, dus konden Paul en Robbie mooi de eerste groep bekijken. Dat ging er flink op; de toppers hebben de lijn perfect en gaan na de transitie zowat backwards de tweede bocht in. Ook echt dikke auto’s, die een vet geluid maken; naast onze pitsbox staat een team met een Mazda RX7, als die warmgedraaid wordt kan je niet meer met elkaar praten, en dan hebben ze nog een extra demper op de uitlaatpijp gestoken!
 
Nu de kwalificatie; zonder warm-up 2 ronden! Op de Soarer van Paul werden nieuwe achterbanden gelegd, die Paul van Robbie kreeg. Die had namelijk nog steeds dezelfde set erop, en hij ging het beste op bijna versleten banden!
Paul maakte 2 nette runs, Robbie en Mike spinden allebei op hun 2e run.
Voor de uitslag gingen alle rijders een bus in, en werden dan voor de jurytafel opgesteld.
Stuk voor stuk worden de namen en de scores genoemd, van nummer 1 tot 32.
Niemand had echt de illusie dat de niet-japanners erbij zaten, maar toch werd Paul,Robbie en Mike als nummer 30-31-32 opgeroepen. Eerlijk gezegd hebben we het idee dat het een beetje doorgestoken kaart is, maar dat moet morgen bij de top-16 kwalificatie nog blijken.
 
Hierna was het weer tijd voor een training.De zo-goed-als-nieuwe achterbanden werden netjes opzij gelegd voor morgen, en nu kon er weer een setje gebruikte banden achterop.
Na 3 goede runs begon de motor van Paul minder te lopen; ipv bij 7800 in de toerenbegrenzer te gaan begon de motor al bij 6000 rpm te stotteren.Na nog 2 keer proberen kwam Paul de pitsstraat in, en gingen de mechanics van Team Vertex met de laptop aan de gang. Schijnt dat de accu kapot was, maar dat lijkt me sterk….
Intussen was de training afgelopen en was er weer een rijdersbriefing. Hierna werden er nog wat foto’s gemaakt voor het D1GP magazine en werden de rijder op een podium voorgesteld aan het publiek.
 
Daarna terug naar de pitsbox waar het volgende probleem wachtte; onvoldoende banden! Paul heeft alleen nog maar de ‘kwalificatie-set’ over en verder niks meer. Morgen is er echter voor de kwalificatie nog een training. Plan is nu om voor de training een aantal ‘restjes’ op te gaan maken…..met het risico op een klapband of een spin op een plaats die je niet wil….
 
Beetje raar dat ze tienduizenden dollars uitgeven om dit allemaal mogelijk te maken, maar dan onvoldoende banden te hebben….
Misschien morgenochtend ook nog ff bij de mannen van Team Orange gaan kijken of die nog wat half opgereden Yokohama’s hebben.

ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie