Logo  Driftking

Driftking goes D1GP

Een paar weken geleden kreeg Paul telefoon vanuit de USA; het was een oude bekende van het RedBull WorldChampionship Drifting in Long Beach 2008; Alexis Godschalk (aka Dutchmen in LA). Of Paul zin had om de derde ronde D1GP op Fuji mee te doen. Ja natuurlijk, maar wat doen we met de auto en wie gaat dat betalen?
Het komt erop neer dat een Amerikaans bedrijf vanaf november een tv-serie over driften gaat uitzenden. Daarom hebben ze met de D1GP een deal gesloten dat er per ronde 3 buitenlanders mee mogen doen.De eerste 2 rondes waren dit uitsluitend Amerikanen (oa Samuel Hubinette), maar voor de derde ronde werd besloten twee andere bekende drifters mee te laten doen; Paul Vlasblom en Robbie Bolger uit Australie.
 
Gereden wordt met auto’s van Team Vertex; Toyota Soarers die eigendom zijn van Mr Ueno (die rijdt nu met een BMW 3-serie). Te gek natuurlijk, dus Paul stemde meteen toe!
 
Dinsdag vanaf Schiphol naar Tokyo Narita airport. Daar aangekomen met een bus naar Asaka, waar Paul als eerste in het hotel aankwam.
De Amerikaanse organisers van deze trip en de Amerikaanse deelnemer van deze ronde(Mike Pollard) kwamen tegen een uur of 6 aan en Robbie om 10 uur.
 
De volgende morgen met z’n allen naar het huis van Daigo Saito en daar de eerste shootings gedaan voor het tv-programma. Je snapt niet hoe hij in die enorme rommel een 1000pk monster voor de D1GP kan prepareren. Wel grappig om te zien dat de japanners die op het hoogste niveau rijden dezelfde trucs als wij toepassen om meer stuur-angle te bereiken (verlassen van fusee’s en draagarmen verbreden).

Donderdag naar Tokyo gereden, daar ook weer wat shootings gedaan, oa in een reuzenrad wat naast het parkeerterrein staat waar de 1e ronde van D1GP (Odaiba) gehouden werd. Tokyo is een supermoderne stad, vooral de snelwegen erdoorheen zijn indrukwekkend (4 banen boven elkaar).
 
De volgende stop was de workshop van Ueno. Dat was een stuk professioneler dan bij Daigo Saito thuis maar ook hier te veel spullen op een te klein oppervlak. Je snapt niet hoe de monteurs kunnen werken met alles zo volgestouwd met onderdelen en gereedschappen.
 
Er zijn 3 Soarers beschikbaar; 2 met een goede 450 pk en eentje met 650 pk. De krachtigste is de D1-auto van Ueno zelf, hij noemt dat zijn ‘baby’. Uitrekend die auto mag Paul gaan besturen! Na het aanpassen van stoel en stuur past hij er ook in en was het tijd om naar het hotel te gaan.
 

Vrijdag was het de eerste dag op het circuit. Na een goede 2 uur rijden kwamen ze aan bij Fuji Speedway. Het circuit ligt er als nieuw bij en hier wordt de snelste ronde van de D1GP gehouden. Vorig jaar vond hier ook de zwaarste crash plaats; Daigo Saito en Kawabata werden beiden met een goede 150 km/h in de vangrails geschoten. Het circuit wordt tegengesteld gereden en je komt vol in 4 over een heuvel blind de eerste bocht ingedrift. Hierna een transitie voor een 3e versnellings-rechterbocht.
 
Na de montage van de nodige camera’s gingen de mannen van Team Vertex de baan op voor de eerste vrije training. Paul kwam al na een ronde binnen met een plakkende handrem (en roodgloeiende achterremschijven….)
Nadat dit gefixt was kon-ie weer de baan op. De tweede en derde run al aardig gedrift maar het is moeilijk om de goede lijn te pakken te krijgen; ga je teveel naar buiten, kom je meteen in de vangrails en te veel naar binnen dan haal je de 2e bocht niet.
 
Ook vielen de beloofde pk’s een beetje tegen, volgens Paul zijn schatting is het eerder rond de 450 pk. Om de drift in te zetten moet je in zijn 4 een stevige clutch-kick geven, en dan na de transitie in zijn 3 hetzelfde verhaal. Bij de 4e run sloeg het noodlot toe; aandrijfas gebroken.
Dus terug naar de pits gehobbeld, en deze vervangen voor een nieuwe. Inmiddels was de training ook voorbij, dus wachten op de volgende trainings-sessie.
Intussen mochten de toppers trainen, dus daar even bij staan kijken. Dat was nou ook niet echt bemoedigend voor de verse teamleden; zoals die mannen de hoek om komen, en dan na de transitie zowat backwards de volgende bocht in gaan,aiai….dat betekend nog veel oefenen!
 
Tegen half 4 mocht groep 2 weer een halfuurtje trainen. Ook nu kwam Paul na de eerste ronde binnen met een plakkende handrem. Schijnt dat er iets mis is met het cilindertje van de hydraulische handrem, daardoor blijft-ie af en toe hangen in de opwarmronde. Met de voetrem terugpersen lukt niet,omdat er speciale achterremklauwen opzitten met de hydraulische handrem en de gewone voetrem apart. Paul begon nu wat meer gevoel met de auto te krijgen, dus steeds harder de bocht in. Omdat ze rijden met 265-brede intermediates van Yokohama moet je toch wel een flink ertegenaan om de tractie te verbreken. Dat werd bij de derde ronde teveel voor de andere aandrijfas….. terug naar de pits en einde training voor Paul.
 
Na afloop van de trainingssessie mochten de nieuwkomers nog even bij de jury en de D1GP-organisatie komen. Hier kregen ze nog even een flinke preek over wat wel en niet mag en hoe je je als D1GP-rijder dient te gedragen.
 
Einde van de middag kregen ze nog een rondleiding bij een bedrijf in de buurt wat veel carbon-onderdelen maakt voor de Formule 3 en Nismo. Robbie liet daar nog ff een carbon-stoel van Nismo op de grond vallen (schijnt een nieuw soort stoel te zijn met ventilatie erin)
 
 
 
 
 

ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie