Logo  Driftking

Driftking in Ebisu - part 2

Nihonmatsu, 5 november 2009
Vandaag werden we om 9 uur in het hotel in Koriyama opgehaald en naar Ebisu West-Course gebracht. Hier vonden vandaag de eerste vrije trainingen plaats van de D1Streetlegal series. Onder de 63 deelnemers dus ook Otto uit ZuidAfrika. Het niveau van de D1SL qua auto’s is vergelijkbaar met Europa; wel dikke bakken met max ongeveer 400 pk (in de D1GrandPrix series is dat ongeveer 800 pk...). Het rijdersniveau ligt wel hoog; ondanks de moeilijke baan kreeg uiteidelijk iedereen dit goed onder de knie. Paar rijders gingen nog wel de schuimrubber blokken uittesten, maar dit had weinig gevolgen. Die dingen werken wel prima; eigenlijk blijft de auto schadevrij, de blokken worden af en toe wel in stukken gescheurd.

Ook waren er nog wel wat deelnemers met technische problemen; paar afgebroken wielnaven en fusee-stukken , vooral de Nissan S15 schijnt daar aan de achterkant last van te hebben. Een rijder sloopte 2 versnellingsbakken op een dag, een eentje ging het zonder drijfstanglagers proberen (zonder succes uiteraard).Hier en daar nog een diffje wisselen; kortom genoeg te zien in de paddock. De leider in het kampioenschap had zelfs een reserve-motorblok bij zich, je weet maar nooit! Toen Otto eind van de morgen zijn auto aan de kant moest zetten (zuigertje weggesmolten ofzo...) konden de monteurs van Team Orange aan de slag! Die gaan vannacht nog even een blokje wisselen. Er doen ook een stuk of 3 dames mee, en die doen niet onder voor de heren! Ook zelf wielen wisselen etc!

De auto’s bestaan voor 80% uit Nissan S13,S14 en S15, en dan nog een aantal Skylines (R33 en R34) en een Nissan Laurel, verder een paar Toyota Altezza en Chaser ,en een Trueno.
Opvallend is dat alle Sylvia’s gewoon met de SR20 motor rijden; die schijnen hier goed heel te blijven en geven vlot 400 pk. De RB-motor wordt te zwaar gevonden voor een Sylvia.
Omdat het de streetlegal-series zijn moeten de auto’s zogenaamd APK-waardig zijn.Hierop wordt ook gecontroleerd bij de technische keuring; claxon,verlichting, radio,etc moeten werken, en de deurpanelen moeten op de (standaard) deuren zitten. Hemel en vloermat moet er ook nog inzitten, en een katalysator ook. Sommige auto’s komen ook nog echt over de straat, maar gezien het aantal oprijwagens bij de ingang zijn dat er maar een paar....

Vooral smiddags werd er al leuk getwindrift door een aantal deelnemers. De jury was er ook de hele dag; Manibu, Ken Nomura en Kumakubo keken toe en de spotters kwamen regelmatig om tips vragen. Manibu rijdt trouwens een BMW E90 station! De tribunes werden ook al opgebouwd zodat ze daar mooi op konden gaan zitten. Na de training kregen ze de theorie over het jureren van de kwalificatie-runs door Sleepy en Kumakubo. Erg leuk en leerzaam allemaal, en morgen gaan ze het uittesten bij de kwalificatie van de D1SL. Toen het gesprek op een gegeven moment uitkwam op de D1-USA en de Formula-D en de verschillen in succes bij de series werd er ingegrepen door Federico; die is dermate gebrainwashed dat kritiek op de D1 nog steeds niet mogelijk is....

Na de theorie met z’n allen naar het nieuwe hotel in Nihonmatsu, en ’s avonds uit eten bij Denny’s Diner. Dat die ondanks de amerikaanse achtergrond ook helemaal Japans is bleek uit het feit dat de steaks helemaal op waren....

Zaterdag was het tijd voor de D1SL training en pre-qualifing. Omdat er dus 63 deelnemers zijn worden er eerst een stuk of 20 uitgehaald met een voorkwalificatie. De top-10 zijn zgn seeded-drivers, dus die hoeven hier niet aan mee te doen. Zij hebben wel hun eigen vrije trainings-sessies, en het is duidelijk te zien dat zij de toppers zijn; die knallen er echt overheen en geven ook de mooiste twin-battles weg. Meneer de versnellingsbak-sloper ging vandaag ook nummer 3 naar de eeuwige jachtvelden helpen (dingen kosten hier schijnbaar geen drol, nog 6-bakken ook) en vriend drijfstanglager was weer terug met een vers blokje erin!
Hier en daar werd nog een turbo of diff gewisseld en op de baan vloog er af en toe weer een bumpertje of achterlichtje door de lucht.

Paul en zijn vrienden kregen voor de kwalificatie een score-sheet en mochten daar hun scores op invullen. Er zaten toch wel een paar missers tussen (laten we het houden op en verschil van inzicht). Een paar rijders stegen boven zichzelf uit (waaronder onze deelnemer uit ZuidAfrika, die zette een 12e plek neer met z’n verse standaard-motor!) en anderen verprutsten het helemaal (soort Spinmans....gaat in de vrije training als een gek, in de kwalificatie 3x gespind...). Nog even een vertraging door een oliespoor op de baan, dat vakkundig werd opgeruimd door de Ebisu-crew. Onderussen wordt het publiek bezig gehouden door de grappen van de jury; alle deelnemers worden dan even afgezeken. Er worden ook opnames gemaakt voor de Option-dvd, erg profi allemaal.

Daarna was er weer een vrije training waarin iedereen weer ff flink los ging; met name de top 8 steekt er met kop en schouders bovenuit; die lieten een paar twin-battles op de centimeter zien. Auto’s van die mannen zijn ook wel zwaar ok; voorwielen kunnen ongeveer 90 graden haaks en minimaal 400 pk, en dan nog clutch-kicken! Auto’s rijden allemaal wel op intermediates, en trekken dikke rookgordijnen, veel mensen zitten ook met van die mondkapjes op de tribune. Een deelnemer ging even de schuimblokken kussen, en daarna vet over de kop; einde S15.....

’s Avonds weer uit eten met Sleepy en Kumakubo, en morgen is de grote dag. Paul is inmiddels eigenaar van een rode Nissan S13 voor de Drift Matsuri van volgende week. Hij heeft er veel zin in! Weer is trouwens top; graadje of 20 en zonnig, heeft zelfs al een kleurtje opgedaan. Volgende week schijnt het wel wat regenachtig te worden (dus minder banden-slijtage bij de Matsuri) en vorige week is er nog 10 cm sneeuw gevallen. Ze zitten ook aardig hoog, schat toch wel 2500 meter.

ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie