Logo  Driftking

Driftking in Ebisu - part 3

Nihonmatsu, 7 nov 2009- De dag van de D1SL wedstrijd
Ook vandaag werden ze netjes om 9 uur in hun hotel in Koriyama opgehaald en naar Ebisu West-Course gebracht. Toen ze aankwamen waren de vrije trainingen al bezig. Alleen de auto’s die de pre-qualifing waren doorgekomen mochten vandaag nog meedoen. Omdat het niveau alweer een stuk hoger lag zagen we ook mooiere battles en natuurlijk gaat er ook wel eens wat mis; een rijder met een Nissan S14 had wat laat door dat de rijder voor hem recht ging rijden, en duwde de auto voor hem dus ff aan met zijn portier.....mooie smallbody geworden! Ook in de pits was het weer lekker druk met banden wisselen en versnellingsbakken en aandrijfassen enzo. Opvallend is dat er eigenlijk geen rijders zijn met motor-temperatuurproblemen, blijkbaar hebben ze dat hier goed onder controle. Vandaag werden er ook nog een paar auto’s extra gechecked op het reglement; die moesten dus de brug op waarbij er gekeken werd naar de aanwezigheid van de katalysator en ook de voorwielophanging (het is namelijk verboden om hieraan te lassen,wat meer stuur-uitslag kan opleveren). Moet wel zeggen dat er een hoop auto’s zijn die echt de voorwielen zowat haaks kunnen sturen,lijkt me sterk dat dat standaard is... Voor de kwalificatie van de top-16 kregen ze weer een score-sheet waarop we onze punten konden invullen. De rijders haalden echt alles uit de kast en dat leverde echt adembenemende runs op. De deelnemer uit Zuidafrika kon dit niet echt waarmaken en werd uiteindelijk 17e. Ook waren er een paar uitvallers met technische problemen, meestal versnellingsbak.

Tussen de middag deed Team-Orange ook een korte demo, waarin ook voor Federico een rol was weggelegd. Eerlijk gezegd was de demo weinig spectaculair na hetgeen de D1SL rijders al hadden laten zien.... Hierna was het tijd voor de top 16; in de eerste battle al meteen een uitvaller; Tezuka met de Skyline R34 (losgeschoten turboslang). Een aantal battles werd tot twee keer toe een ‘one-more-time’.....ook elkaar raken is niks aparts en de rijders gaan er ook echt voor! Naar Paul's mening zijn dat ook de dingen die we missen bij de europese competities en die het juist voor de toeschouwers aantrekkelijk maken; een betonnen muur als clipping-zone en rijders die niet bang zijn voor een beetje contact. Daarnaast weet de jury er ook echt een stuk entertainment van te maken. Na de finale was er een prijsuitreiking met champagne, bekers en een geldprijs voor de winnaar (zo’n 2500 euro). Toen dat afgelopen was begon het ook al donker te worden en de deelnemers laadden hun spullen weer allemaal op de vrachtwagens. Slechts een enkeling heeft echt een ‘streetlegal’ auto en gaat op eigen kracht naar huis...

’s Avonds weer uit eten met Kumakubo en Sleepy, waarbij ook meer en meer de visie en ideeen duidelijk worden. Morgen de advanced-drifttaining op Ebisu; Paul heeft er zin in!
ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie