Logo  Driftking

KD-Race in Portugal


Griekenland-Portugal: vliegen en rijden
Nadat de terugvlucht vanuit Athene naar Milano begon met een kleine tegenslag (door de Griekse manier van planning waren ze te laat op het vliegveld om in te checken), maar dit werd gelukkig omgezet in een gelukje (het vliegtuig had vertraging ,en dus mochten ze alsnog mee.....en wel BusinessClass!!) kwamen ze maandagmiddag uitgerust aan in Milano.
Het transport met de auto’s werd dinsdag verwacht dus tijd genoeg om uit te rusten en een beetje te shoppen (Femke is ook mee). Eind van de dag kwamen de auto’s weer aan in Milano en werd de Driftking-BMW weer achterop de Sprinter van Paul geladen.

De volgende morgen vertrokken ze weer richting Portugal om daar donderdagmiddag aan te komen.Bij binnenkomst in Lousada was het meteen duidelijk waar het om ging; grote aanplakbiljetten met daarop duidelijk de Driftking-BMW! De baan werd nog druk geprepareerd en langzaam kwamen de eerste deelnemers uit oa de UK en Frankrijk ook aan op het voormalige Eurocircuit Lousada.

Lousada: de baan
De baan is eigenlijk een rallycross-circuit, waar in 2007 voor het laatst op europees niveau gereden is. Wel een gave lay-out en ruim voldoende plaats voor de toeschouwers.
De driftbaan was als volgt; starten vlak voor een tunneltje, dan volgas in 3 over een heuveltje een blinde linkerbocht in die uitkomt op een recht stuk tussen de vangrails (en dus clipping-points aan de buitenzijde op de vangrail) en dan een hairpin naar links in 2, en dan weer door naar 3 een doordraaier naar rechts in. Best wel een moeilijke baan, en de vangrails zou nog aardig wat slachtoffers nemen..... ’s Avonds waren ze uitgenodigd om te dineren bij de Portugese organisator en daarna door naar het hotel (superdeluxe en kost geen drol)
De volgende dag was het lekker uitslapen en smiddags naar het circuit waar tegen 4 uur ook de Maxxis-truck aankwam met daarin de Maxxis S13 van Vernon Zwaneveld en de witte Race-Incentive BMW waar Frank van Heeren mee zou rijden. Toen Frank en Vernon aankwamen hadden Paul en de truckchauffeurs de auto’s al uitgeladen en de tent opgebouwd.
Met de komst van judge Andy Jaenen was het gezelschap compleet en gingen allen naar het hotel om daar te eten en te slapen.

Zaterdag: training
Zaterdag was de grote dag; na de briefing mocht er getraind worden in twee groepen (groep A pro, en groep B amateurs). Met name voor groep B was het een gevaarlijke baan, en regelmatig ging een coureur de vangrail proberen te verplaatsen..... die gaf echter niet mee.
Paul en Frank zetten meteen de toon door met dikke rook van de achterbanden twindriftend de hele baan af te leggen! Met name Paul is een bekendheid in Portugal; als hij langkwam ging het publiek al helemaal uit zijn dak.
Voor Vernon was het snel afgelopen; bij de derde run begaf de koppeling van de Maxxis S13 het....einde oefening voor Vernon.

Volgens tijdschema zouden die avond de kwalificaties plaatsvinden, maar dat werd verzet naar de volgende ochtend; beter voor de jury en publiek (in daglicht zie je toch beter) en voor de coureurs (meer tijd om de auto’s weer recht te maken (ook bij diverse Engelse en Franse deelnemers had de vangrail wat aan de wieluitlijning enzo veranderd). Paul maakte zich geliefd bij de andere deelnemers door wielophangingen te lassen,oliekoelers te vervangen en gereedschappen en reserve-onderdelen uit te lenen. Die avond weer gezellig in het hotel eten en vroeg naar bed.

Zondag: de wedstrijd!
Zondag was het wedstrijd; eerst de amateurs,altijd leuk om naar te kijken en op hun manier spektakel (met name de capriolen die sommigen uithalen) en natuurlijk weer de nodige crashes. Om 13.00 uur was het kwalificeren, uiteindelijk werd dat dus 14.30 uur (in de zuidelijke landen zijn tijdschema’s wat flexibeler). Paul kwalificeerde op de eerste plaats met 95 punten, gevolgd door een portugese deelnemer (met Corolla AE86) en Daniel Eyles (UK, Japspeed Nissan S15 met RB25). Frank zette een prima prestatie neer door zich als 4e te kwalificeren. Vernon reed met de DarkDog BMW M3 en kwalificeerde zich als 10e.

In de eerste battle trof Paul de fransman Sebastien Lepert met de Mazda RX7.In het franse kampioenschap zijn ze elkaar al vaker tegengekomen en na 2 nette runs was Paul duidelijk de betere. Frank kwam uit tegen Bruno (UK, Nissan S14) en in zijn leidende run prakte Bruno zijn Nissan ff vet in de rails.....Frank door naar Top-8. Vernon moest zijn meerdere erkennen in Paul Carter (UK, Nissan S14). Hierna moest Paul tegen Magoules (F, Nissan S13 met 2JZ-motor), ook al een oude bekende uit het FDC. Ook weinig problemen voor Paul dus.
Frank zijn volgende battle was tegen de Spaanse favoriet Lopez (Nissan S13), een gevaarlijke tegenstander die bij een ronde van het FDC tegen Paul al eens een re-run eruit had weten te slepen. De moeilijkheid zat hem vooral in het feit dat hij erg langzaam was, weinig problemen voor Frank in de eerste run, maar de 2e run ging het mis voor Frank; hij liep te hard in op Lopez en moest zijn BMW recht zetten om een crash te voorkomen.Exit Frank.

Paul kwam inmiddels in de halve finale de zwaarste tegenstander van het veld tegen; de engelsman Daniel Eyles met de Japspeed Nissan S15 met de Skyline-motor.In zijn leidende run kon Paul hem goed voor blijven, en door grote drifthoek hem ook lekker uitroken! In de chase-run zat Paul meteen goed op zijn kont, maar bij de hairpin ging Eyles zo langzaam dat Paul zijn auto even recht moest zetten, waardoor hij in de laatste bocht niet goed kon aanvallen. Dat werd een re-run, met precies hetzelfde resultaat, en dus weer een re-run! Nu hield Paul vlak voor de hairpin iets meer afstand, kon voor de laatste bocht goed bijblijven, en zijn BMW helemaal naast de Nissan zetten in de laatste bocht! Paul door naar de finale!!!

Finale: handrem…
Die was tegen Paul Carter met zijn Nissan S14 (Team Green). In de warm-up liet Paul al zien hoe de kaarten verdeeld gingen worden, maar in zijn leidende run ging het helemaal mis; door een plotseling weigerende handrem zette hij de eerste bocht niet goed in! Bijna belandde hij nog in de vangrails..... Aan de startlijn nog een snelle check op lekkage van remvloeistof aan de achterremmen samen met Frank.....niks te zien; dan toch maar proberen. Carter zette een nette run neer, Paul volgde op korte afstand, maar kon de fout van de eerste run niet meer goedmaken; winst voor Carter, 2e plaats voor Paul.

Napraten
Na de prijsuitreiking en de foto’s was het tijd voor de verhalen; ‘ erg scary als je met 140 de heuvel afkomt en je trekt aan de handrem en er gebeurt niks, ook bij de tweede keer trekken deed-ie niks, dus toen maar de voetrem erbij en de auto dwarsgegooid’ aldus een stevig balende Paul; ‘ heb nog nooit problemen met de handrem gehad, en dacht eerlijk gezegd dat ik de overwinning al in mijn zak had na de zware battles met Eyles’. Ook jurylid Andy Jaenen had nog een bijzondere ervaring; tijdens de battles bleek dat de portugese toeschouwers het af en toe niet eens waren met de jurering van de spaanse en portugese favorieten, enkele toeschouwers wilden de jury dit even komen’vertellen’ waardoor er snel wat extra beveiliging bij de ingang van de baan nodig was..... Gelukkig was dit ook daarna gesust en konden de juryleden veilig vertrekken. Net na de prijsuitreiking begon het keihard te regenen! Snel alle spullen inladen en de volgende dag kon de reis naar Nederland weer begonnen worden.

Agenda: DTM-demo en Japan!!
Komend weekend rijdt Paul alweer een DTM-demo voor een 80.000 koppig publiek in het franse Dijon-Prenois, en dan kunnen de voorbereidingen beginnen voor zijn tripje naar Ebisu!
We houden jullie op de hoogte!

Filmpje
Mooi filmpje van de runs van Paul tot de finale. Publiek is erg enthousiast trouwens, want op de achtergrond is het gejoel en gejuich steeds hoorbaar! Op 3:45 zie je Paul in de finale even rechtdoor gaan.

http://www.youtube.com/watch?v=2x2Z_yPQJn0
ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie