Logo  Driftking

Wintertraining in Beuvardes - Frankrijk

Uden, 13 december 2009 – Amper 2 weken na zijn overwinning in Lurcy-Levis reisde Paul afgelopen vrijdag alweer af naar Beuvardes in Frankrijk om daar deel te nemen aan de winterdrifttraining welke werd georganiseerd door Tony Jouin van het FDC. Voor deze training had Paul zijn Engelse BMW M3 E36 meegenomen. Pieter van Hoorick en Raymond Blankenaauw waren ook van de partij tijdens deze training om hun skills weer op te halen.

 

Zaterdagochtend om 9 uur waren we met zijn alle op het circuit om de auto’s af te laden en ons in te schrijven. De andere rijders waren ondertusen ook allemaal al gearriveerd. We waren met een klein groepje rijders van ongeveer 10 man. Na de briefing van Tony mochten we de baan op om ons helemaal uit te leven. Dat hebben we zeker gedaan deze dag. Het circuit wat 3,5 km lang is ligt bij iemand in de achtertuin in de middle of no where. Deze meneer is helemaak gek van Trophy Andros maar van het driften nog helemaal niet. Vandaar dat er een klein groepje was geselecteerd door Tony om deel te nemen aan deze dag om de circuiteigenaar hiermee kennis te laten maken. Het enige wat we van Tony meegekregen was dat we op het gras moesten letten.... Dus niet teveel onze banden daar gaan ‘koelen’. Het circuit is in te delen in 4 secties. Het achterste gedeelte mochten we niet gebruiken van het circuit maar de pret was er niet minder om. Door de hoogte verschillen, lange doordraaiers en of camber bochten op dit circuit was het echt super om te rijden en misten we de laatste sectie niet. In het begin van de ochtend was de baan om sommige plekken nog erg nat en super glad maar naarmate de dag vorderde werd dit ook verholpen. Ondanks dat de heren de waarschuwing van Tony mee hadden gekregen om niet het gras van dichtbij te gaan bekijken zijn en toch veel mensen die weer een uitstapje hadden gemaakt en ook flink vast kwamen te zitten waaronder ook onze eigen Paul die er gewoon met behulp van een Jeep uitgetrokken moest worden en met hele plakken gras de pits weer in kwam rijden. Naar mate de dag vorderde begon Paul ook meer en meer aan de M3 te wennen. Het was aardig werken voor hem omdat hij nog nooit echt met deze auto een hele dag had gereden en ook de afstelling van het onderstel moest nog gedaan worden.Het was ook een baan met een paar hogesnelheidsbochten , die je gewoon in 4de versnelling moest doen. Paul had totaal 14 banden mee. Deze waren halverwege de middag alweer helemaal op. Gelukkig had Pieter nog extra setjes mee en waar hij dus 4 banden van kon lenen en totaal is er 120 liter brandstof door heen gegaan maar hij heeft een super dag gehad. Voor de lunch zijn we naar een dorpje verder opgegaan om daar met ze alle even gezellig te eten en door te warmen en uiteraard de ervaringen uit te wisselen. Voor de laatste uurtjes...ja dan gaan we helemaal los en het maakt dan helemaal niks meer uit natuurlijk. Paul heeft samen nog met Raymond flink lopen boenderen  en ze kwamen allebei met een grote grijns de pits binnen rijden en dat is waar het wel om gaat op zo’n dag als deze.

 

Om kwart over 5 werd Paul als laatste van de baan gehaald (hij zal eens niet als laatste zijn)en  het echt was afgelopen voor vandaag. Spullen alles weer netjes opgeladen onderweg nog met ze allen even gezellig gegeten en dag bespreken. Conclusie van de alle heren was; dat het een super baan is en zeker voor herhaling vatbaar dit soort dagen. De volgende wintertraining welke op het programma staat is 2 en 3 janauri van het nieuwe jaar op de Nurburgring (Duitsland).

 


ga terug

Bestel direct!

De Driftking hoodie